Wydawałoby się, iż posiadanie przez firmę numeru NIP i REGON jest wystarczające, niestety firmy muszą również posiadać numer PESEL.
Zgodnie z obowiązkiem, który został wprowadzony poprzez nowelizację ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie 19 maja 2016 roku. Przez okres 2 lat przedsiębiorcy mieli możliwość składania wniosków o numer PESEL do CEIDG. W związku z czym do 19 maja bieżącego roku przedsiębiorcy byli do tego zmuszeni pod rygorem automatycznego wykreślenia z CEIDG.
Należy jednak podkreślić, iż dotyczy to firm zarejestrowanych przed 2011 rokiem – wtedy powstała Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej, która zbierała od 2011 roku ww. dane.
Problem braku numerów PESEL we wpisach wynika z migracji danych z ewidencji gminnych, którą przeprowadzono w 2011 r. przy tworzeniu rejestru CEIDG – odpowiedziało MPiT. – Część „zmigrowanych” wpisów (kilkaset tysięcy) zawierała braki, przede wszystkim nie posiadała kluczowego dla identyfikacji przedsiębiorcy numeru PESEL. W efekcie do systemu CEIDG trafiły wpisy zawierające np. tylko imię i nazwisko.
Wykreślenie obejmie jedynie te wpisy (235 tys. – red.), które nie mogą być zweryfikowane na podstawie dostępnych baz danych (GUS, Ministerstwo Finansów) i od lat pozostają „uśpione”. Aktywnie działający przedsiębiorcy nie powinni się obawiać, że omyłkowo zostaną wyrzuceni z ewidencji – podsumowuje resort przedsiębiorczości. Co nie jest zabronione, to jest dozwolone.
Uspokajamy jednak, że przedsiębiorcy, którzy nie zdążą złożyć odpowiedniego wniosku do 19 maja i ich wpis zostanie wykreślony z urzędu, muszą wystąpić do Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z wnioskiem o przywrócenie wpisu i umieszczenie na nim brakujących danych.
Pismo musi być przesłane do Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii na adres sekretariatDMP@mpit.gov.pl lub pocztą tradycyjną.