Obecnie znaczna część deklaracji i zeznań nie wymaga już podpisu kwalifikowanego. Oczywiście lista jest ciągle aktualizowana – rozszerzana o kolejne deklaracje.
Między innymi bez podpisu kwalifikowanego można wysyłać:
- deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7, VAT-7K i VAT-7D,
- deklaracje w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3),
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w roku podatkowym – PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39,
- zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok – PIT-28,
- deklaracje o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego – PIT-16A,
- deklaracje o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego – PIT-19A,
- wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej – PIT-16,
- deklaracje dla podatku od towarów i usług (Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer) – VAP-1.
Dodatkowo w projekcie zmian przygotowanym przez Departament Polityki Podatkowej zostały wskazane kolejne rodzaje deklaracji, które nie będą wymagały e-podpisu.
Mają one dotyczyć:
- informacji podsumowujących/korekt informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27), składanych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 30 czerwca 2015 r.;
- informacji podsumowujących o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE) i korekt informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK), składanych za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 30 czerwca 2013 r. (wstecznie);
- informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z), w których są wykazane zdarzenia mające miejsce od 1 stycznia 2015 r.;
- zeznań o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-CFC) o wysokości dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2015 r.
Jakie dane są potrzebne do autoryzacji przesłanych e-deklaracji?
Aby móc wysłać e-deklaracje w sposób prawidłowy, podpis elektroniczny można zastąpić konkretnymi danym niezbędnymi do autoryzacji procesu.
Są to następujące dane:
- numer NIP,
- imię (pierwsze),
- nazwisko,
- numer PESEL (jeżeli podatnik posiada ten numer),
- data urodzenia,
- kwota przychodu wskazana w zeznaniu rocznym za poprzedni rok podatkowy (np. przy wysyłce w 2015 roku należy wziąć pod uwagę przychód z zeznania za rok 2013).