Potwierdzenie zawarcia umowy wiąże się głównie z procesem zakupowym. Przedsiębiorca zmuszony jest do przekazania potwierdzenia zawarcia umowy sprzedaży, gdy dany konsument coś od niego kupi. Jednakże zagadnienie to jest zazwyczaj trudne dla sprzedawców i dlatego warto przyswoić szczegółowe informacje z tym związane. Znaczna część sprzedawców zapomina o potwierdzeniu zawarcia umowy, a powinni ją mieć na uwadze.
Na początku trzeba zasięgnąć informacji prawnej, która znajduje się w art. 21 ustawy o prawach konsumenta i brzmi następująco: „Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi”.
W jakiej formie należy wysłać takie potwierdzenie do nabywcy?
Można wysłać je oczywiście emailem lub dołączyć wydruk w formie papierowym do przesyłki z zamówieniem kierowanym do nabywcy. Oba rozwiązania są tak zwanym „trwałym nośnikiem”, o którym mówi powyższy zapis prawny.
Co powinno zawierać potwierdzenie?
Potwierdzenie powinno zawierać między innymi takie informacje jak: dane sprzedawcy i nabywcy, pozycje zakupionych produktów wraz z ich ceną i ilością, wybrany sposób dostawy i cena dostawy, sposób płatności, procedurę rozpatrywania reklamacji/zwrotu/wymiany (tutaj można przy okazji dorzucić wydrukowany druk z gotową formułą do uzupełnienia) oraz pouczenie o prawie odstąpienia od umowy.
Najłatwiej doręczyć kupującemu takie potwierdzenie w formie elektronicznej, zaraz przy wiadomości, która wysyłana jest jako potwierdzenie złożenia zamówienia. W innym wypadku pozostaje już tylko dołączenie go do przesyłki dla kupującego (nabywcy).