W Polsce istnieją dwa indyfikatory podatników, zwane są skrótem NIP i PESEL. Każdy z nich jest przypisany do innej grupy podatników przy rozliczaniu PIT przez Internet. Należy zapoznać się z tymi terminami oraz kwestią ich używania odnośnie wysyłki PIT.
Na początek warto wyjaśnić skróty i pojęcia – NIP i PESEL. Mianowicie:
- NIP – skrót od pełnej nazwy „Numer Identyfikacji Podatkowej”. Jest to numer, który zostaje nadany każdemu polskiemu obywatelowi z mocy ustawy z dnia 13 października 1995 r. Obecnie numer ten pozostał obowiązkowym identyfikatorem podatkowym dla przedsiębiorców, niezależnie od tego, czy posiadają numer PESEL.
- PESEL – skrót od pełnej nazwy „Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności”. Numer ten składa się z 11-cyfr i jednoznacznie identyfikuje osobę fizyczną. Pierwsze 6 cyfr oznacza datę urodzenia (rok, miesiąc, dzień), kolejne 4 -liczbę porządkową i płeć osoby, a ostatnia cyfra jest cyfrą kontrolną (służy do komputerowej kontroli poprawności nadanego numeru ewidencyjnego).
Przy wysyłaniu deklaracji przez Internet nalezy używać swoich podpisów autoryzacyjnych i są one zależne od grupy podatnika – osoba fizyczna czy działalność gospodarcza. W dokumentach podatkowych podaje się ten identyfikator, który mieliśmy w okresie, którego dotyczył dokument.
1. Obecnie numer PESEL jest dla osób:
- które nie prowadzą działalności gospodarczej,
- które nie są objęte podatkiem VAT.
2. Natomiast numer NIP jest dla pozostałych osób, czyli dla:
- osób prowadzących działalność gospodarczą,
- osób objętych podatkiem VAT,
- osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,
- osób nieobjętych nr. PESEL,
- płatników podatków (np. pracodawcy, zus),
- płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne (np. pracodawcy, osoby samodzielnie opłacające składki.