Gdy wystawiona faktura ulegnie zniszczeniu bądź zaginie, wystawia się duplikat tejże faktury. Faktura zostaje wystawiona ponownie przez podatnika lub upoważnioną do tego osobę trzecią w niezmienionej formie – dane nie różnią się niczym od wersji pierwotnej.
Faktura zostaje wystawiona:
a) na wniosek nabywcy – zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,
b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy,
Kto wystawia duplikat faktury?
Duplikat zazwyczaj wystawiany jest przez sprzedawcę, jeżeli nabywca zgłasza taką chęć. Jednak możliwa jest jeszcze opcja wstawienia duplikatu przez nabywcę towaru i/lub usługi.
Jakie elementy powinien zawierać duplikat faktury?
Faktura, która wystawiona zostaje po raz drugi, musi posiadać swoje oznaczenie, a więc musi zawierać wyraz „duplikat”, jak również datę wystawienia.
Kiedy można odliczyć VAT?
Odliczenie VAT jest zależnie od tego kiedy zaginęła pierwotna wersja faktury.
Jaki jest termin odliczenia VAT z duplikatu faktury?
Przepisy nie odnoszą się w sposób szczególny do terminu odliczania VAT z duplikatu faktury. Należy tu zatem stosować zasadę ogólną.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)